Rychlý přístup

K úspěchu jsou třeba kvalitní lidé i produkty

Jednatel společnosti Jaroslav Zeman přišel do Somfy před pěti lety. Zprvu zde dva roky zastával funkci obchodního ředitele. Na starosti má Českou i Slovenskou republiku. Jeho cesta do Somfy vedla přes společnosti CHG Toshiba a Hilti.

Co je hlavní náplní vaší práce?

Obecně je mým úkolem řízení organizace z pohledu aplikací strategií Somfy, to znamená korporátních strategií a naplňování obchodních cílů, tedy řízení všech aktivit, které k plnění cílů vedou. Znamená to řídit střední management, který má na starosti jednotlivá oddělení, zajišťovat personální rozvoj středního managementu jako takového v rámci České a Slovenské republiky. A zapojovat se do transverzálních projektů v rámci regionu východní Evropa.

A jak se vám daří tyto obecné cíle konkrétně naplňovat?

Mohu říci, že z hlediska implementace nových strategií je naše jednotka vnímána jako jedna z nejprogresivnějších, zároveň se nám daří přeplňovat i obchodní očekávání. Proto jsme vybíráni do projektů, které jdou napříč celým regionem. A konkrétně na našem trhu se nám daří zvyšovat podíl produktů Somfy zejména v oblasti stínicí techniky a pohonů pro garážová vrata a brány, vzrůstá zájem o systémy automatizace domácností, kde již produkty s technologií io tvoří dominantní podíl oproti předchozí bezdrátové technologii. Rovněž je znatelný trend zvyšování podílu právě bezdrátového řešení oproti drátovému. Současně se již v České republice nachází více než 6000 připojených domácností aktivně využívajících chytré řízení. Jejich počet progresivně roste.

Jaký podíl na zmíněných úspěších má samotná značka Somfy?

Naprosto zásadní, úspěch není jen naše zásluha. Somfy je jedničkou, co se týče stínicí techniky, a my tak samozřejmě profitujeme ze zvuku této světově uznávané značky. Vzhledem k její kvalitě je snadnější ji prosadit na pozici lídra.

Kvalita produktů je jedna věc, ale nejsou pro úspěch firmy neméně důležití lidé?

Bezpochyby. Během mého tříletého působení se mi podařilo střední managment zreformovat a rozšířit o nové funkce. Podařilo se nám vybrat do Somfy velmi kompetentní lidi, kteří jsou pro svou práci nadšeni, a vytvořila se zde výborná atmosféra. A to je jeden z důvodů, proč se nám daří.

Čím to nadšení v lidech vzbuzujete?

Snažíme se o jejich spokojenost. V tom jsme na světové špičce, jak dokazují anonymní dotazníky, ve kterých jsou kritéria jako spokojenost se řízením, s kolegy, prostředím, benefity...
Podle mne se míra spokojenosti lidí skládá ze tří složek, které by měly být v rovnováze. Těmi složkami myslím finanční odměnu, s kým pracuji a co dělám. Aby si nikdo nestěžoval, že to nestojí za nic – ani peníze, ani kolektiv nebo samotná práce. Žádná ze složek nemůže být extrémně nízko, ale ani vysoko. Ani to, aby šla jen jedna ze složek extrémně nahoru, není pro život firmy zdravé. Příkladem může být třeba prodej tabákových výrobků. Tato práce může být i velmi dobře zaplacena, můžu mít v kolektivu dobré kolegy. Můžu mít ale radost, že společnosti nepřináším nic dobrého?

Jak je pro vás důležité, že je Somfy renomovanou značkou?

Velice důležité. Ve své profesní minulosti jsem nikdy nebyl ve firmě, která by byla na chvostu, dokonce ani ne ve středu kvality a ceny, což spolu samozřejmě souvisí. Vždy jsem byl zaměstnán u toho nejlepšího, co na trhu je.

To máte takové štěstí, nebo si cíleně vybíráte renomované firmy?

Ano, cíleně vybírám. Když jsem se po deseti letech rozhodl, že potřebuji změnu, někam se posunout, reflektoval jsem jen takové nabídky, které byly v oblasti těch nejlepších značek.

 

A jak vidíte vaši budoucnost v rámci Somfy, je ještě kam se posouvat?

V rámci České republiky není kam, ale to neznamená, že bych měl zaječí úmysly. Před pěti lety jsem začínal na pozici obchodního ředitele a tři roky jsem jednatelem. Není to taková doba, abych měl tendenci se posouvat někam jinam. Vidím na této pozici spoustu možností, jak se realizovat. V současné době je to například vedení mezinárodního projektu týkajícího se obchodního přístupu (zlepšení procesů a kompetencí v obchodních týmech), kde mám na starost celý region východní Evropa.

A jaký je váš cíl?

Přestože máme na českém trhu dominantní podíl, chtěl bych dosáhnout toho, abychom byli více známi širokou veřejností. Zatímco u profesionálů je povědomí o naší značce téměř stoprocentní, u obyčejných lidí jsme tak na dvaceti procentech. A také bych rád, aby více našich produktů skutečně končilo zde. Naši výrobci jsou velmi proexportně zaměřeni, navíc šikovní a vyrábějí pěkně a kvalitně. Proto ne všechny motory, které v Čechách prodáme, končí na českém trhu. Dokonce je to méně než polovina. Moje ambice je taková, aby se změnil poměr instalovaných produktů ve prospěch Česka a Slovenska. Ne však tím, že by se mělo méně vyvážet, ale že akcelerace interního trhu bude větší než toho exportního.

Mění se nároky na bydlení a s nimi i zájem o produkty Somfy?

Vše jde ruku v ruce – rostou platy, klesá nezaměstnanost, roste bonita českých lidí, a tak věci, které byly ještě nedávno vnímány jako luxus, se stávají běžnou součástí život zejména díky zvyšujícím se nárokům na komfort a na úspory energií. Je to patrné zejména v oblasti venkovního stínění, které poskytuje komfort a zároveň redukuje energetickou zátěž budovy. V současnosti je navíc zřetelný růst zájmu o design, hodně módní jsou exteriérové žaluzie. Přestože z pohledu tepelné izolace a zabezpečení domu mohou více nabídnout venkovní rolety, je větší zájem právě o žaluzie, které hezky vypadají, a navíc je jejich výhodou možnost plynuleji regulovat světlo.

Standardem se stává i automatizace. Dálkové ovládání stínicích prvků a motorů je naprostou samozřejmostí, trend směřuje k propojování prvků do systémů, kde spolu mohou vzájemně komunikovat a lze je centrálně ovládat, a to díky internetu kdykoliv a odkudkoli. Vedle chytrých motorů, kde zaujímáme v rámci Evropy největší podíl, tedy stoupá i zájem o chytré systémy – TaHoma® a Connexoon. A standardem by měla být i vyšší úroveň služeb.

V čem ta spočívá?

Nejde o to jen opravit produkt v případě poruchy, ale o vyšší kvalitu přístupu k zákazníkovi.
Somfy je prémiová značka, Mercedes-Benz mezi motory a řešení stínění, a poruchy nejsou běžné, přesto jsme chtěli přinést i něco špičkového v oblasti péče o zákazníky. A to je naše služba Somfy Assistance. V případě problému s jakýmkoliv zařízením Somfy, ať ho prodal, nainstaloval či zkompletoval kdokoliv, je neustále k dispozici telefonická podpora. A pokud nelze potíž vyřešit telefonicky a je potřeba fyzická přítomnost technika, jsme schopni vyjet a opravit, buď prostřednictvím našich lidí, nebo vybraných partnerů, o kterých víme, že dokáží rychle a kvalitně pomoci.

Zjistěte více
Kategorie
Tagy
Disqus is inactive